Wednesday, August 10, 2022

Anyway: the wind blows

De ronde van paaseiland

Posted by Dirruk On May - 11 - 2008

Zo, we waren even off-line, maar we hadden gewoon een paar dingen te doen waarbij internet moeilijk in te passen is. Want we hadden het een beetje druk namelijk. Na het verkennen van de prachtige stad Santiago de Chile zijn we naar Paaseiland gevlogen, hebben daar drie dagen verwonderd rondgekeken, vervolgens zijn we naar Tahiti gegaan waar we een korte tropenvakantie hebben gehouden en nu zitten we alweer in Nieuw Zeeland, waar we fijn rondrijden in een mooi beschilderd hippie-busje en waar het de hele dag pijpenstelen regent.

Het hoogtepunt van deze week kunnen we toch wel ongetwijfeld Paaseiland noemen. Die rare beelden staan overal verspreid over het eiland, niemand weet waarom eigenlijk, maar het is erg indrukwekkend. Zeker omdat we weer eens besloten hadden het eiland niet met een georganiseerde trip te doen, maar op eigen kracht. En aangezien Paaseiland net zo groot is als Texel gebeurde dit op de fiets en te voet.

Een fiets was zo gehuurd en de proviand was ook redelijk snel ingeslagen, alhoewel dat allemaal nogal van de dure was. Bidonhouders en bagagedrager ontbraken, dus werden de flessen water met dik tape aan de frames van onze fietsen geplakt. Rugzak volgestouwd met etenswaren en de reisgids en ‘s morgens vroeg om 7 uur gingen we op pad, zodat we de ergste hitte hopelijk voor konden blijven.

En o, o, o, wat was dat een prachtige fietsrit. Het landschap van Paaseiland bestaat uit een aantal groene Teletubby-heuvels en we fietsten lichtjes omhoog en omlaag terwijl de zon opkwam uit zee. Aan de andere kant kwam de regenboog tevoorschijn, op de rotsachtige lava-kust beukten golven lekker omhoog en elke keer als we weer een beeld zagen, liggend of staand, dan hielden wij een fijne pauze om de beelden te bewonderen en een fotosessie te houden.

Dat ging zo door tot een uur of elf, toen we aankwamen bij de vulkaan waar de beelden werden uitgehakt. Overal beelden, beelden en nog eens beelden, in verschillende stadia van ontwikkeling. Midden in de vulkaan hadden ze nog een leuk kratermeertje verstopt en ook daar was het een en al beeld. Niet veel verder stond aan zee nog een grote rij beelden op lijn die we ook nog even hebben bekeken en om een uur of twaalf besloten we om maar weer eens terug te fietsen naar ons hotel.

Dat ging toch al een stuk minder makkelijk. We hadden dan wel het windje in de rug, maar het was erg warm inmiddels, en erger nog, de zadelpijn had toegeslagen. Als je namelijk een half jaar niet gefietst hebt en je gaat een paar uur op zo’n dun mountainbike-zadeltje zitten, dan voel je dat best wel. Heel erg zelfs. Dat werd dus een langzame en pijnlijke weg terug, waarbij veel werd gestopt.

De twee dagen die volgden zijn we niet meer op de fiets gestapt. We zijn fijn gaan wandelen. Net als bij het fietsen kwamen we bijna niemand tegen en was het ook best vermoeiend, maar vele malen beter voor de billen. En ondertussen zagen we ook nog genoeg grotten, beeldenspul en ander archeologisch interessante dingen. We hebben drie dagen lang intensief het eiland verkend en dat was zeker de moeite meer dan waard.

Toen we een paar dagen later op Tahiti waren aangekomen vonden we het wel een goed idee om dat eiland ook eens per fiets te verkennen. De zadelpijn was inmiddels verdwenen en het fietsen was buiten de zadelpijn dermate goed bevallen dat we dat wel voor een herhaling waard vonden. Helaas, Pindakaas, op Tahiti worden geen fietsen meer verhuurd omdat de toeristen de fietsen sloopten of niet terugbrachten. Kuttoeristen ook altijd. Daar hebben we het dus maar bij een kleine wandeling gehouden en hebben we verder in en bij het zwembad met waterval van ons luxe resort daar gehangen. Je moet toch wat.

En nu, nu zitten we in Nieuw Zeeland. Ook hier zouden we best wel fijn een stukje willen fietsen, maar de weersvoorspellingen beloven ons tot aan het eind van de week regen. Het is al erg genoeg dat we met dit weer moeten kamperen in een busje, dan gaan we niet ook nog eens een keer nat zitten worden op de fiets. We zijn natuurlijk niet helemaal van lotje getikt.